Co dál s KOZÍ DRÁHOU?


Velmi živým tématem poslední doby je diskuse o tom, co dál s „Kozí dráhou“. Pojďte se tedy s námi prostřednictvím faktů, bez ovlivnění emocemi, v krátkém seriálu podívat na to:

CO DÁL S KOZÍ DRÁHOU

 

Co je Kozí dráha?

  • Železniční trať Děčín – Oldřichov u Duchcova
  • Zvaná též Duchcovsko-Podmokelská dráha
  • Trať vznikla v roce 1871
  • Sloužila jako druhá železniční spojnice uhelné pánve a Labe

 

 

 

 

 

 

 

 

Kozí dráha a její současný stav

  • Vlastníkem dráhy je stát
  • Právo hospodařit s dráhou připadá Správě železnic
  • V současné době stav trati nedovoluje ani občasné využití pro vlakovou dopravu
  • Poškození trati je různé:
    • Popadané stromy a prorostlá trať náletovými dřevinami
    • Zavalení balvany a okolní nestabilní svahy
    • Poškození kolejnic
    • Nejistý stav přejezdů a mostků

 

Co tedy s tím?

  • Nejhorší variantou pro budoucnost Kozí dráhy je její nevyužití a další chátrání
  • Nutná je zejména shoda aktérů na budoucím využití – obce, kraj, SŽ

 

Zmiňme tedy tři základní teze:

1) Oprava železniční trati a obnova částečného provozu

2) Využití trati pro vybudování stezky pro cyklisty, inline bruslaře a pěší turisty, využití pro IZS

3) Kompletní modernizace a využití jako páteřní dopravní stavby pro potřeby jak osobní, tak nákladní kolejové dopravy

Postupně vám zveřejníme komentář ke všem třem variantám a bude jen na vás, kterou si vyberete!

 

Co dál s Kozí dráhou? Varianta č. 1

 

Oprava železniční trati a obnova částečného provozu

      • Nákladná investice do oprav trati
      • Investor opravy trati?
      • Zájem vlastníka?
      • Zájem Ústeckého kraje o provoz železniční dopravy?
      • Zájem dopravců o železniční trať?
      • Možnost využití pro sezónní turistické vlaky
      • Rentabilita provozu trati?
      • Konkurence/vzor v jiných sezonních turistických vlacích
        • Zubrnická muzeální železnice
        • Moldavská horská dráha
        • Švestková dráha

Malé železniční muzeum v roce 2007 navštívilo 9 tis návštěvníků.

Významný rozdíl je také v rychlosti dopravy, např švestková dráha doveze cestující z Mostu do Lovosic za 74 min, ovšem autem jsou tam za cca 35 min. Z toho plyne, že využití bez plné modernizace a rekonstrukce je čistě pro turistické účely.

 

Co dál s Kozí dráhou? Varianta č. 2

 

Využití trati pro vybudování stezky pro cyklisty, inline bruslaře a pěší turisty

    • Široká možnost využití pro turismus
      • Cykloturisté
        • napojení na Labskou stezku a na Krušnohorskou magistrálu
        • propojení velkých měst a zajímavých turistických cílů
      • Pěší turisté
        • dálková pěší turistická trasa
        • možnost naučné stezky o železnici včetně atrakcí – př. drezíny v místech bývalých nádraží
      • Inline bruslaři
        • rovinatá trasa v blízkosti velkých měst
      • V zimě možnost i běžeckého lyžování
      • – využití jako občanská vybavenost pro dojíždění do práce a do města

            – paralela s Teplickou ulicí – z čehož vyplývá ještě větší užitnost než běžná cyklostezka, které nespojuje obce.

            – částečné odlehčení osobní dopravy na přetížené Teplické ulici – protože bez možnosti využití cyklodopravy, jezdí i cyklisté do práce autem.

         

Úvahy k trati pro vybudování stezky pro cyklisty, inline bruslaře a pěší turisty:

    • Možnost využít i jako cestu pro Integrovaný záchranný systém
    • Nevratné zrušení železnice
    • Nutné stanovisko vlastníka/SŽDC….?
    • Kdo by byl investorem? Města? Kraj? Svazek obcí?
    • Vzor např. Cyklostezka Varhany

 

 

 

Drážní stezka Cheb – Waldsassen

 

 

 

Ukazatele návštěvnosti za zvolené období:

Název Celková návštěvnost Maximální denní návštěvnost Nejfrekventovanější den Průměrná denní návštěvnost Průměrná denní návštěvnost – pracovní dny Průměrná denní návštěvnost – víkendové dny Průměrná měsíční návštěvnost
Benešov nad Ploučnicí

49 021

450

Neděle

134

122

164

4 085

Cínovec

21 098

380

Sobota

76

54

132

2 344

Cínovec2

13 485

292

Sobota

66

48

111

1 926

Děčín – Křešice

51 932

1 205

Neděle

262

243

311

7 418

Děčínský Sněžník

0

0

Neděle

0

0

0

0

Fojtovice

11 014

282

Neděle

40

28

70

1 223

Hněvice

5 672

430

Neděle

63

60

70

1 890

Klíny

9 303

203

Sobota

33

25

55

1 033

Mníšek

7 272

169

Sobota

36

29

52

1 038

Moldava

12 035

312

Sobota

65

45

116

2 005

Roudnice nad Labem

139 293

1 451

Sobota

381

341

482

11 607

Třeboutice

14 978

1 087

Neděle

166

153

198

4 992

Velké Březno

138 791

1 607

Sobota

380

327

512

11 565

Vitíška

20 321

529

Sobota

73

49

136

2 257

Vrch Tří pánů

0

0

Neděle

0

0

0

0

 

 

 

Drážní stezky v ČR – co chybí?

  • Státní koncepce pro nakládání s rušenými železnicemi
  • Administrativa a neúměrně vysoká cena za převod zbytného drážního majetku – nezohledňuje se subjektivita kupujícího, účel využití, ekologická zátěž
  • Malá propagace a synergie v marketingu cykloturistiky – nevyužívání potenciálu „drážní výjimečnosti“, storytelling

 

 

Děkujeme za pozornost a pokračovat budeme příště! 🙂