Co dál s Kozí dráhou? Varianta č. 3, 4, 5…..


Pokud jste nečetli předchozí článek, kde jsme nakousli některé možnosti využití KOZÍ DRÁHY, tak doporučujeme přečíst ZDE !!!

Pokud jste minulý článek již četli, tak už v klidu můžete tento číst níže…

 

Co dál s Kozí dráhou? Varianta č. 3,4,5…..

Stávající trať by byla zásadně zmodernizována a kompletně zrekonstruována. Po trati by se pohybovala lehká kolejová vozidla s taktem optimálně 20 minut, trať by také vyhovovala potřebám nákladní dopravy.

Tato varianta je má ovšem řadu zásadních problémů, přes které je nepravděpodobné, aby byla realizována. Jedná se především o obrovskou investiční náročnost v řádu stovek miliónů až jedné miliardy korun. Dále tato varianta dostatečně nereflektuje potenciál území, které takovou investici není schopen komplexně absorbovat a využít.

Trať by také mohla sloužit pro experimentální provoz ČVUT, které má zájem o částečné využití budovy východního nádraží. Ovšem i to je příliš velký investiční záměr, který aktuálně nemá potenciál realizace.

Co se týká schůzky se zástupci měst, tak dle prezenčních listin v posledních 2 letech byly minimálně 3 nebo 4 schůzky zástupců měst a obcí na trati, na schůzkách byl často přítomen zástupce SŽ, ale také například jeden z možných přepravců.

V daleké budoucnosti umožní ponechání této liniové stavby ve vlastnictví státu další využití. Jestliže bude dostatečný potenciál – tedy poptávka a technologie se podstatně zefektivní, tak je možné uvažovat i o autonomní dopravě kolovými vozidly po cyklostezce. Tato vozidla by mohla sjíždět a najíždět na těleso cyklostezky a odbourat tak nevýhody nutného přestupu či velké vzdálenosti od center jednotlivých obcí. Další zajímavým prvkem by byla jakási symbióza mezi veřejnou dopravou a individuální cyklodopravou. To je ovšem nápad z oblasti sci-fi a hraniční s investičními náklady na obnovení dráhy jako takové do podoby páteřní dopravy v údolí.

Závěr 

Trať č. 132 již od svého počátku vlastně bojuje o svou účelnost. Byla vybudována jako trať pro přepravu vytěženého uhlí. To je její hlavní handicap, protože kromě Telnice a částečně Krupky není schopna obsloužit žádná sídla (obce) na svojí trase. Jakékoliv možnosti jejího využití kolejovou dopravou tak jsou nákladově zcela mimo rámec poměru cena/výkon. V podstatě nejlevnější variantou, která poměr cena/výkon je schopna alespoň dovézt do rozumných výšin je ponechání liniové stavby v majetku státu a využít jejího tělesa pro formy individuální pěší, cyklistické a jiné dopravy. Dojde tak k nejlepší symbióze mezi nepoužívanou železnicí a využitím pro širokou veřejnost.

 

 

Jste pro změnu Kozí dráhy na cyklostezku?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...